Činoherní klub a Nei – Report
Před měsícem mi přišla esemeska, ve které se dotyčný představil s tím, že píše bakalářskou práci o Nei-Reportu, erotickém čtrnáctideníku, který u nás začal vycházet začátkem devadesátých let. Že by mi rád položil několik otázek, protože ví, že jsem s Nei-Reportem spolupracovala.
Poslala jsem mu svůj mail, aby mi napsal o sobě víc, ale moje vzpomínky na jeho odpověď nečekaly a pustily mi v hlavě kolotoč...
V květnu 1994 jsem nastoupila do Činoherního klubu jako nápověda.
Čekal na mě Jean-Paul Sartre a jeho divadelní hra, S vyloučením veřejnosti. Zkoušela jsem s režisérem Vlado Strniskem, s Libuškou Šafránkovou, která se právě vrátila po dvou letech z Národního divadla, s Danou Syslovou a s Michalem Dlouhým a Pavlem Kikinčukem, kteří spolu alternovali. Tehdy, v roce 1994, mi bylo 44 let, nicméně jsem poprvé v životě zažila detailní rozebírání postav až na dřeň, debaty o sexuální orientaci, o povaze postav, o jejich životě, a když mi po červnové premiéře této hry začaly dvouměsíční divadelní prázdniny, strašně se mi po této otevřenosti, pravdivosti a upřímnosti až na dřeň, stýskalo.
A tak jsem napsala erotickou povídku, Láska prochází žaludkem. Upřímnou až na dřeň. Opravdu! Hlavní postava mladé ženy říkala nahlas věci, které si ženy většinou myslí, a tak mi bylo jasné, že tuhle erotickou povídku můžu poslat jedině do Nei-Reportu, protože nikde jinde mi ji nevezmou!
A tak jsem ji do redakce začátkem července poslala. Poštou, jak jinak. Byl rok 1994!
Začátkem září mi přišel honorář. Odesílatel NR. Psala jsem tehdy fejetony do Naší rodiny, tak jsem myslela, že je to honorář odtamtud, ale když mi kolínští kamarádi začali říkat, že jsem je dost překvapila, že nevěděli, co všechno se dá dělat s rohlíky, došlo mi, že NR není Naše rodina, a zavolala jsem do Nei-Reportu na pevnou linku - mobily tehdy také ještě běžně nebyly-, tam mi potvrdili, že moje povídka vyšla před čtrnácti dny a jestli časopis chci, ať se v redakci, která je vedle Masarykova nádraží, stavím.
Jela jsem do Prahy hned druhý den. V redakci jsem se seznámila s několika redaktory, kteří tam zrovna byli, dostala jsem časopis, nalistovala svoji povídku, přečetla si název a... myslela jsem, že omdlím!
To jsou čuňata! Tý jo... to jsou tedy čuňata, letělo mi hlavou!
Chcete vědět, jak redaktoři Nei-Reportu změnili poetický název mé povídky, Láska prochází žaludkem? Chcete? Tak poslouchejte.
Písmeno -k- ve slově žaludkem, dali do závorky... A tak v roce 1994, díky Činohernímu klubu, který mě inspiroval k napsání erotické povídky až na dřeň, začala moje spolupráce s Nei-Reportem, která trvala dalších patnáct let...
Související
-
Irena Fuchsová: Moji čtenáři
První besedu se svými čtenáři jsem měla v knihovně v Pečkách u Kolína v roce 2003, což je skoro dvacet let.
-
Irena Fuchsová: Kniha dobře zakletá
V červnu 2010, mi vyšla kniha plná fejetonů, KDYŽ SE ŘEKNE FUCHSOVINY, a já si ji vzala na chalupu. Večer jsem si šla lehnout a prohlížela jsem si obálku.
-
Irena Fuchsová: Co mi dal nebo vzal uplynulý rok
Všude, kde žije víc lidí pohromadě, je někdo, kdo z jejich řady vybočil a zasloužil si tak jejich uznání. V Kolíně to je například básník Josef Svatopluk Machar.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.