Do bezobalového obchodu s vlastním obalem. Odpadků pak bude míň

29. srpen 2023

Zboží z bezobalových obchodů si razí cestu ke svým zákazníkům. Jde to ale pomalu, protože konkurence velkých obchodních řetězců se slevovými akcemi je obrovská. Mezi časté zákazníky bezobalových obchodů patří starší lidé, kteří jsou zvyklí na střídmý způsob života, ale i mladé rodiny, které se chtějí vymanit z konzumního životního stylu.

V Pardubicích vznikla beZobalka před pěti lety. Založily ji Kamila Skalecká a Kateřina Boráňová, které se jako mladé maminky nechtěly smířit se zbytečným balením a následným vyhazováním obalů zakoupených ve velkých obchodních řetězcích a rychlých občerstveních.

„Nechtěly jsme přistoupit na to, co se u nás děje ve velkém. Lidé sice třídí, ale z toho se recykluje pouze omezené množství a většina odpadků končí zbytečně na skládce,“ myslí si majitelka pardubické beZobalky Kateřina Boráňová a vysvětluje princip svého podnikání:  

„Podstatou bezobalového obchodu je to, že si přijdete nakoupit do vlastních nádob, mohou to být sklenice, látkový pytlík nebo klidně i plastová krabička, kterou pravidelně používáte. Pokud nemáte vlastní nádoby, můžete použít ty naše z bezobalové banky.“

Bezobalový prodej vyhovuje i starším

Starší lidé jsou početnou skupinou, která vaří z čerstvých surovin, žádné polotovary. Ocení i navážení menšího množství, které postačí jednomu člověku. Jsou na to zvyklí ještě z dob, kdy museli šetřit. Další početnou skupinou jsou mladé rodiny, které i tímto způsobem vedou své děti k ekologii.

Kamila Skalecká a Kateřina Boráňová

Podle Kamily Skalecké je důležité nabídnout zákazníkům široký sortiment zboží, aby nemuseli už do jiného obchodu. „Obiloviny, těstoviny, luštěniny, zelenina, klobásy, sladkosti, také drogerie a ekologická kosmetika, to je náš sortiment. Když si dopoledne vymyslíte suroviny, ze kterých chcete vařit, můžete si je u nás všechny nakoupit. Jen polotovary u nás nevedeme,“ říká majitelka beZobalky.

Udržet ceny je v tak obrovské konkurenci problém, ale podle Kamily Skalecké není pravda, že je zboží bez obalu předražené. 

„Nejsme žádná speciální zdravá výživa, máme běžné věci, které jsou stejně drahé nebo i levnější, než v supermarketu. Upřednostňujeme české výrobky a máme skvělé dodavatele, kteří už mají vratné obaly, které jim při dalším závozu vracíme. Mléčné výrobky máme ve vratném skle. Snažíme se teď třeba přesvědčit zemědělce, aby pěstovali více luštěnin, abychom nemuseli brát ty ze zahraničí,“ doplňuje Kateřina Boráňová.

Spustit audio

Související