Tulení se
„Irenko, vy se ale umíte tulit,“ napsala mi na facebook kamarádka Lída, když tam uviděla moji fotku s kolegou z Činoherního klubu, Vasilem Fridrichem. „V Činoheráku se k sobě tulíme všichni,“ odpověděla jsem jí. „V každém divadle se k sobě všichni tulí.“
Divadlo je totiž o kontaktu hereckém a lidském. Herci se na sebe musí napojit a čím dokonaleji jsou na sebe napojeni, tím úžasnější zážitek divák má a odchází po představení rozdrcen na padrť!
Doma se pak opatrně skládá do své původní podoby, smířen s tím, že jeho původní podoba, doplněná padrtí, už nikdy nebude tou podobou, se kterou do divadla přišel, ale bude už navždy obohacena o to, co mu dnešní představení dalo.
Toto je skoro vznešená charakteristika divadla a proto vám na odlehčení povím, jak se v divadle k sobě tulíme, což znamená, že spolu máme větší fyzický kontakt, než je běžné.
Jako osmnáctiletá jsem nastoupila do kolínského divadla, dva roky jsem ráno uklízela hlediště a vše kolem, a večer při představení, jsem byla v šatně. Za dva roky šla tehdejší nápověda do důchodu, já nastoupila místo ní a napovídala jsem až do roku 1993, kdy byl v kolínském divadle umělecký soubor zrušený, všichni jsme dostali padáka a já, po pětadvaceti letech u divadla, nastoupila v březnu 1993 do kolínské SOJI, kde jsem přebírala u pásu oříšky.
Jednou jsem šla za mistrem s nějakou připomínkou, povídali jsme si, já se občas dotkla jeho paže, a když jsem se po pěti minutách vracela zpátky k pásu, měla jsem pocit, že se život v dílně zastavil a všechny ženské koukají na mě!
Že ten pocit byl správný, se mi potvrdilo o přestávce, kdy se na mě všechny ženské vrhly a valily na mě, proč jsem se k mistrovi takhle tulila, že se bude říkat, že s ním něco mám, to že si nesmím dovolovat, sahat na něj a že si všimly, že jsem se takhle tulila i k Pepíčkovi, co nám naváží oříšky k pásům!
Nemyslely to zle! Měly mě rády, každé ráno se hádaly, která bude se mnou sedět u pásu, protože jsem na každý den vymýšlela ženské téma, o kterém jsme si pak celou směnu povídaly, a tak mi okamžitě došlo, co jim vadí, a poprvé po pětadvaceti letech u divadla jsem si uvědomila, že tulení, které je v divadle normální, může tady na dílně vzbuzovat jisté emoce.
Vysvětlila jsem jim souvislost tulení s divadlem, ony to pochopily, nicméně jsem se od té doby v SOJE už nikdy s nikým netulila.
Když jsem v roce 1994 nastoupila do Činoherního klubu jako nápověda, vrátilo se mi nejenom divadlo, ale i tulení, které mi chybělo a to tak, že hodně.
Je pravda, že není tulení jako tulení. Jednou ke mně před zkouškou přišel Michal Pavlata a zeptal se, jestli mi může sáhnout na zadek.
Zeptala jsem se, a je to nutné, Míšo?
Strašně se rozesmál a od té doby, kdykoli jsme se v Činoheráku potkali, se sám sebe zeptal, je to nutné, Míšo?
A sám si svým nádherným hlasem, odpověděl, není.
Související
-
Irena Fuchsová: Řekni, že děláš v knihovně
V lednu, v roce 1967 jsem byla ve druhém ročníku kolínské SVVŠ. Moje třída jela tehdy na hory a naše třídní mi řekla, ve které třídě se budu ten týden učit.
-
Irena Fuchsová: Já chci hrát divadlo!
V roce 2005 jsem byla v červenci v lázních v Klimkovicích u Ostravy. Jako každý rok. A už potřetí jsem měla mít ve zdejším kinosále besedu s pacienty.
-
Irena Fuchsová: Kouzelné slůvko
Divadelní hra, Nebezpečné vztahy měla v Činoherním klubu premiéru 11. ledna 2006. V roli paní de Rosemonde se vystřídaly čtyři dámy. Mezi nimi i Viola Zinková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.