Dobře utajená vila. Prvorepublikový dům uprostřed Holic obklopuje rozlehlá zahrada

7. říjen 2023

Někdejší Faltysova vila se nachází nedaleko holické sokolovny a Afrického muzea Dr. Emila Holuba. Dům, který obklopuje zahrada o rozloze 4000 metrů čtverečních, se v podstatě zrodil dvakrát. Má výjimečné kouzlo.

Dnešní podoba prvorepublikové vily s číslem popisným Dukelská 655 vznikla díky péči manželů Horákových, kteří objekt zakoupili v roce 2001. Prvotním impulsem byl hlavně potenciál rozlehlého pozemku. Dům díky vzrostlé zeleni není z okolí téměř vidět. Architekt a designér Bohuslav Horák k rekonstrukci vily přistoupil velmi citlivě a domu i zahradě dal navíc ještě další rozměr. Dokonale designový.

Vilu si na pozemku vedle své továrny nechal v roce 1929 postavit Josef Faltys. Jeho podnik se zaměřoval na výrobu exportní dámské pletené obuvi a parcelu vedle fabriky podnikatel Faltys získal od holické opatrovny. Jednopatrový dům vznikl podle projektu Josefa Flanderky, stavitele, který v letech 1928 až 1929 působil i jako starosta Holic.

Ateliér na půdě a inspirace Kotěrou

„Architektura Faltysovy vily se vcelku nevymykala ze standardu dobové stavitelské produkce,“ uvádí historik umění Pavel Panoch. „Výrazným prvkem domu, krytého valbovou střechou, jsou hlavně plastická římsová okenní pouzdra, která nepřerušeně obíhají i pravoúhlá nároží.“

Světlo hraje v domě důležitou roli

Bohuslav Horák v letech 2001 až 2003 vnější proporce domu i vnitřní dispozice upravil. Rizalit jižní fronty domu protáhl do vyššího patra a mimo jiné zobytnil podkroví, jehož výrazným prvkem jsou stupňovité vikýře s měděným opláštěním.

„Ta kaskádovitá okna jsou na všech čtyřech stranách domu, v mém ateliéru tak vždy bylo krásné světlo,“ vysvětluje Bohuslav Horák. „S návrhem oken byl trochu problém, ale nakonec mne nejvíce inspirovala stavba Muzea východních Čech v Hradci Králové, která vznikla podle projektu architekta Jana Kotěry.“

Pohled na ústřední schodiště domu

Interiér domu prostupuje schodišťová šachta s obdélnými vestibuly a okolními místnostmi. Ve všudypřítomném světle vyniká barevnost Horákova autorského nábytku a obrazů. „Přestože jsme měnili vnitřní dispozice a pozměnili prostor obytných místností, ten dům byl, a to už od počátku, dobře koncipovaný, hlavně co se týká světla. To světlu tu pořád všude je, i když se s ročními obdobími mění,“ dodává Bohuslav Horák.

Zahrada v zahradě

Architekt a designér Bohuslav Horák, kterého zná řada lidí spíše pod uměleckým jménem Boda Horák, se po studiích na Uměleckoprůmyslové škole v Praze stal v roce 1987 jedním z kmenových členů umělecké skupiny ATIKA. Jako designér tvořil hlavně návrhy bytových doplňků, jako jsou lampy, zrcadla, navrhuje nábytek, zejména židle, skříně, sedací sestavy a pohovky.

Pohovka s názvem Zahrada od Body Horáka

Řada Horákových prací zdobí i zahradu holické vily. Jemné konstrukce pohovek a židlí evokují rostlinné stonky a motivy, doslova splývají s okolní zelení. Díla předního českého designéra Body Horáka samozřejmě najdete v prestižních domácích i světových galeriích, muzeích a soukromých sbírkách.

Od roku 1993 Boda Horák spolupracuje s německou společností Anthologie Quartett a vytváří pro ni řadu úspěšných designových produktů. Před více než deseti lety odstartovala i jeho spolupráce s předními českými skláři a sklářskými výrobci. Jako pedagog Bohuslav Horák působí na Střední škole uměleckoprůmyslové v Ústí nad Orlicí.

Spustit audio

Související